icon_recycle Een youngtimer = 100% circulair!

Ons antwoord

Een youngtimer is een auto van zo’n 15 tot 30 jaar oud, waarbij de vorige eigenaar de auto lang in bezit had en er zuining op was, omdat de auto gewoon goed beviel, mogelijk ook omdat de nieuwprijs vaak vrij hoog was.
De vorige eigenaar vond in ieder geval dat zijn auto ‘de tijd heeft mogen doorstaan’ door hem goed te laten onderhouden en er goed op te passen. Het resultaat is een ‘goed geconserveerde’ auto die het label ‘youngtimer’ mag dragen.

Een youngtimer is ook een door liefhebbers gevraagde auto, gevraagd want met bepaalde eminente eigenschappen, ze excelleren in bijvoorbeeld prestaties, comfort, uitstraling of rij-eigenschappen. Het zijn dus de wat exclusievere auto’s die ondanks een hogere leeftijd nog altijd doorverkocht worden, voor bedragen die uitsluitend nog door vraag en aanbod bepaald worden.

Een youngtimer is vaak ook een aankomend oldtimer, waarbij een oldtimer tussen de 30 en 50 jaar oud is. Na 50 jaar spreekt men ook wel van een historisch voertuig.

Het begrip youngtimer wordt hier in Nederland bovendien gebruikt voor het duiden van de bijtellingsregeling. Een auto die ouder dan 15 jaar oud is mag bijgeteld worden tegen de dagwaarde in plaats van tegen de nieuwwaarde.
Onder de vraag ‘Wat zijn de fiscale voordelen van een youngtimer?’ staan de regeling en de voordelen er van uitgelegd.

Afgezien van de fiscale voordelen zijn er veel redenen om in een youngtimer te rijden;

  • Recycling: Ondanks de iets hogere uitstoot is het nog altijd milieuvriendelijker om iets wat er al is te blijven gebruiken.
  • Betrouwbaar: Omdat het minimaal 15 jaar oude auto’s betreft zijn de kinderziektes er inmiddels wel uit! De youngtimers hebben zich allang bewezen en zijn constant en betrouwbaar.
  • Lage onderhoudskosten: Bij een lage kilometerstand zijn er over het algemeen weinig onderhoudskosten te verwachten.
  • Veel voor weinig: De afschrijving op luxe auto’s is de eerste jaren na aanschaf het hoogst, en neemt steeds verder af. Uiteindelijk blijft er een fractie van de nieuwprijs over.
  • Veilig: Youngtimers zijn meestal lekker royaal en beschikken dus over een grote kreukelzone! Daarnaast zitten ze vaak vol met veiligheidsvoorzieningen.
  • Droomauto: De auto die u destijds niet kon of wilde betalen, is nu voor een gemakkelijke prijs alsnog te verkrijgen.
  • Hoogwaardig: De youngtimers beschikken vaak over veel fijne opties en een zeer goed weggedrag.
  • Onderscheidend: Met een unieke youngtimer gaat u zeker niet op in de grijze massa.
  • Investering: In sommige gevallen kan uw youngtimer zelfs meer waard worden. Dat kan als het een aankomend klassieker betreft, en er niet te veel en niet te intensief mee gereden word.

De bijtelling is het bedrag dat bij het inkomen opgeteld moet worden voor het privé gebruik van een door de zaak betaalde auto  – een auto behorend tot het ondernemingsvermogen.
De afdracht van inkomstenbelasting stijgt dus aanzienlijk wanneer er een luxe auto privé bijgeteld moet worden.

De term ‘bijtellingsvriendelijk’ is ontstaan uit de bijtellingsregeling voor een minimaal 15 jaar oude auto.
De fiscus beschouwt een auto van 15 jaar en ouder als volledig afgeschreven en hanteert om deze reden een bijtelling van 35% over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde.
Elke auto met een datum eerste toelating – datum eerste maal op kenteken gezet, in welk land dan ook – ouder dan 15 jaar kan dus bijgeteld worden tegen 35% over de dagwaarde.
Met een door erkend taxateur opgesteld fiscaal taxatierapport, dat wij bij elke auto meegeven, kunt u rekening houden met een netto bijtelling van zo’n 40 tot 100 euro per maand.
Na de bijtelling zijn alle bijkomende autokosten zoals brandstof, verzekering, MRB, onderhoud en afschrijving zakelijk aftrekbaar en de inbegrepen BTW is verrekenbaar.
De vermindering van de inkomstenbelasting door de aftrek van autokosten is hoger dan de netto bijtelling, ofwel, de zaak betaalt de auto.

De actuele percentages voor bijtelling in de verschillende categorieën zijn op de website van de belastingdienst te vinden.

Een marge auto is een auto die in bezit is geweest van een particulier. Er is geen BTW meer verrekenbaar. Veel auto’s die wij uit Duitsland importeren zijn afkomstig van gepensioneerde senioren zonder bedrijf. De auto is en blijft een marge auto.
Echter, als de auto in Nederland of Duitsland al die tijd van iemand met een bedrijf is geweest kan er sprake zijn van een BTW-auto, een auto die met BTW-factuur wordt verkocht. Als wij deze auto overnemen blijft het een BTW-auto.
Ook als wij een auto uit Zwitserland importeren wordt dit automatisch een BTW-auto. Zwitserland valt namelijk buiten de EMU, is een douane-unie en heeft zijn eigen uitvoertarieven, waaronder het heffen van BTW.
Het voordeel van een BTW-auto is dat de BTW verrekend kan worden.
Het nadeel is dat als de BTW van aanschaf teruggevorderd wordt er maximaal 5 volgende kalenderjaren een verhoogde BTW privé-correctie zal moeten plaatsvinden, jaarlijks 2,7% over de nieuwprijs, in plaats van de jaarlijkse 1,5% BTW privé-correctie indien u alleen de BTW van de autokosten aftrekt.
En om nog een misverstand weg te nemen: Ook bij een marge-auto kan de BTW van de autokosten gewoon afgetrokken worden. Zowel de BTW van de afleverkosten, die wij gesplitst factureren en in mindering brengen op de verkoopprijs, als de BTW van alle uit het dagelijks gebruik voortvloeiende autokosten mogen verrekend worden.
Het feit dat de auto zelf een marge auto is heeft daar geen enkele invloed op.

Wij verkopen vrijwel uitsluitend auto’s met lage kilometerstanden, een volledige onderhoudshistorie, garagestalling en zo weinig mogelijk vorige eigenaren. Deze factoren – kilometers, onderhoud, garagestalling en aantal eigenaren – zijn van grote invloed op de restconditie van de youngtimer na 15 jaar.

Bij een lage kilometerstand is de techniek nog relatief weinig aangesproken en kan er door bijvoorbeeld een strak onderstel nog gemakkelijk en veilig met een auto gereden worden, zonder dat deze onvoorspelbaar gaat reageren bij plotse rem- of uitwijkacties (‘zwabberen’).

Door een sluitende onderhoudshistorie blijft u niet alleen gevrijwaard van achterstallig onderhoud, ook wordt de kans op zware motor- of transmissie-schade aanzienlijk verkleind.

Als een youngtimer altijd garage gestald is geweest zal er geen of nauwelijks invloed van weer zijn op raamrubbers, plastic van verlichting en bumpers, lak en metaal van carrosserie en chassis.

Een klein aantal eigenaren heeft als voordeel dat er constant met de auto omgegaan en gereden is. Dat komt ten goede aan de techniek. Omdat de auto lange tijd in bezit van dezelfde eigenaar is geweest zal de auto, naar dan aangenomen mag worden, heel goed bevallen zijn en heel goed onderhouden zijn geweest.

De kilometerstanden zijn 100% aantoonbaar met originele boekjes en stempels, maar ze zijn ook duidelijk af te lezen en te voelen aan de kwaliteit van de auto’s.

Mocht u toch twijfelen, omdat u bijvoorbeeld zelf over te weinig technische kennis beschikt, dan raden wij u aan een aankoopkeuring via bijvoorbeeld Mijnautocoach.nl of Dekra.nl te laten uitvoeren. Wij hebben hier geen enkel bezwaar tegen, sterker nog – wij juichen het toe.